GARANTI OG REKLAMATION

STELBRUDSGARANTI

Ifølge købeloven er der 2 års stelbrudsgaranti på alle cykler mod fremvisning af købskvittering. Mange cykelforretninger tilbyder en forlænget stelbrudsgaranti op til 5 år. Kravet er her, at der er overholdt et nærmere specificeret antal serviceeftersyn. Spørg hos din cykelhandler.

Kildemoes tilbyder derudover en udvidet stelbrudsgaranti op til 15 år på cykler købt efter 1/1-2014. Købet skal dokumenteres ved hjælp af købskvittering hos den forhandler, hvor cyklen er købt.

REKLAMATION

Når du har købt en cykel hos en Kildemoes forhandler overgår du til forhandlerens betingelser. Der ydes reklamationsret på varer købt hos din Kildemoes forhandler i overensstemmelse med købeloven, herunder lovens §75a-86 om mangler i forbrugerkøb.

Alle reklamationer på cykler, der er købt på Kildemoes webshop (www.kildemoes.dk) varetages af din nærmeste servicepartner. Se listen her: Find servicepartner

Købelovens frister for reklamationer er gældende, hvis en kunde reklamerer inden for to måneder efter, at manglen er opdaget, her vil reklamation altid være rettidig.

Kunden opfordres til straks ved modtagelsen og inden en vare tages i brug sikre sig, at denne er korrekt og mangelfri, herunder at antal/mængder stemmer overens med faktura/følgeseddel.

Såfremt der foreligger en mangel ved en vare vil denne blive repareret eller ombyttet, eller kunden vil blive tilbudt et afslag i prisen eller pengene tilbage afhængigt af manglen og kundens ønsker. Købelovens mangelsregler finder anvendelse, og kunden har de rettigheder, der fremgår af denne.

SÆRLIGE BETINGELSER FOR REKLAMATIONSRET VEDR. ELCYKLER

De danske regler for reklamationsret ifølge købeloven er gældende. Kildemoes giver 15 års garanti mod stelbrud på alle elcykler. Dette gælder dog kun for elcykler købt efter 1/1-2014. Reklamationsretten gælder ikke i følgende situationer:

  • Cyklen anvendes til andet end almindelige cykelture og transport.
  • Der foretages ændringer i det elektriske system.
  • Batteri: Hvis dette ikke har været vedligeholdt jf. forskrifterne i brugsvejledningen.
     

ALMINDELIG BRUG

Mekaniske og elektroniske komponenter slides ved brug. Efter længere tids henstilling af cyklen kan det være nødvendigt at foretage reparationer eller udskiftning af dele - eksempelvis batteri (se afsnit nedenfor). Der må derfor påregnes udgifter til reparation og udskiftning af komponenter inden for købelovens reklamationstid. Denne vedligeholdelse af produktet giver ikke grundlag for at rette mangels krav mod forhandleren eller producenten.

VIGTIGT VED ELCYKELBATTERIER!

Når cyklen er i brug, anbefales det, at batteriet ikke aflades helt. Oplad, når der er ca. 20% batterikapacitet tilbage.
Hvis der opleves forringelse af batteriets kapacitet, køres batteriet helt tomt 3-5 gange. Derefter følges de almindelige anbefalinger til opladning.
Hvis cyklen forventes at stå stille et stykke tid (f.eks. hen over vinteren), skal batteriet oplades til 60-80% kapacitet. Batteriet bør IKKE opbevares i cyklen. Hver 3-4 måned skal batteriet oplades i 2 timer. Opbevar aldrig et batteri fuldt afladet. Dette kan evt. skade batteriet.
Slitage af genopladelige batterier dækkes ikke af de normale reklamationsregler.

 

KONTAKT DIN KILDEMOES FORHANDLER/SERVICEPARTNER

Har du en reklamation skal du altid kontakte din forhandler eller servicepartner.

Er din forhandler i mellemtiden flyttet eller lukket, kan du kontakte nærmeste Kildemoes forhandler, så bliver du hjulpet videre.

Find kontaktoplysningerne til din forhandler/serviceparter her

REKLAMATIONSRETTEN PÅ MIN CYKEL ER IKKE UDLØBET, MEN FORHANDLEREN EKSISTERER IKKE MERE

Hvis der mod forventning skulle ske noget med din cykel, som du mener er dækket af reklamationsretten (2 år), og din cykelhandler i mellemtiden har lukket sin forretning, kan du rette din henvendelse til et eventuelt konkursbo. Iflg. købeloven er det forhandleren, som har solgt dig cyklen, som skal dække, hvis du ønsker at gøre din reklamationsret gældende.

For at få din cykel repareret, kan du tage kontakt til din nærmeste Kildemoes forhandler og sætte ham ind i sagen. Bemærk dog, at dette er for din egen regning.

Du kan bede den nye forhandler tage kontakt til Kildemoes, som eventuelt vil dække den defekte del, mens du selv skal dække arbejdslønnen.

Skulle der opstå tvivlsspørgsmål kan både du og din Kildemoes forhandler naturligvis kontakte os.